Picie wina podczas kolacji w dobrej restauracji stało się standardem, a ciekawa karta win może stać się wyróżnikiem danego lokalu. Nic zatem dziwnego, że restauratorzy poświęcają sporo czasu na wybór odpowiednich win do restauracji i dostawcy win, który zapewni im regularne dostawy. Chcemy ułatwić im to zadanie, dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik jak wybierać, kupować i sprzedawać wino w restauracjach.
Jakie wina do restauracji?
Wybór odpowiedniego wina do restauracji to zadanie niełatwe, gdyż na wybór wpływa wiele czynników. Po pierwsze wino powinny pasować do charakteru restauracji i serwowanego menu. We włoskiej trattorii najlepiej sprawdzą się wina włoskie, a we francuskiej restauracji- wina francuskie. Nie zawsze jednak sprawa jest tak prosta, gdyż charakter restauracji może znacząco wykraczać poza ramy kuchni regionalnej. Przy wyborze wina warto zatem zastanowić się, które gatunki będą najlepiej dopasowane do charakteru serwowanych potraw. Jak również na tej bazie dobrać odpowiednie wino do menu.
Przy wyborze wina do restauracji warto również pamiętać o dopasowaniu do charakteru miejsca pod względem ceny. W wykwintnej restauracji dla prawdziwych koneserów tanie wino może być uznane za faux pas i będzie mieć negatywny wpływ na opinie o lokalu. Z kolei w restauracji ze średniej półki, zbyt drogie wino nie będzie cieszyć się dużą popularnością.
Wybierając wina do restauracji warto pamiętać, że klient lubi mieć wybór. Nie znaczy to jednak, że potrzebna Ci karta win z kilkudziesięcioma pozycjami. Wystarczy ok. 15-20 win do wyboru, wśród których znajdą się zarówno wina czerwone, wina białe, wina różowe, jak i wina musujące. Wybór dominujących gatunków win zależy głównie od rodzaju serwowanych potraw. W większości restauracji dominujące są wino czerwone i białe, a różowe i musujące stanowią margines całej oferty.
Jak kupować wina do restauracji?
Wiedząc już, jakie gatunki wina chcesz mieć w karcie win, można przystąpić do poszukiwania odpowiedniego dostawcy win do restauracji. Jeśli karta win ma być wyróżnikiem na tle konkurencji, to hurtownia wina oferująca najpopularniejsze produkty nie będzie dobrym wyborem. W takiej sytuacji w roli dostawcy wina lepiej sprawdzi się niewielki importer, który oferuje hurtową sprzedaż wina z niewielkich winnic. Wybierając go dla swojej restauracji nie musisz się martwić, że oferowane przez niego wino są serwowane w każdej knajpie w okolicy.
Dostawca win do restauracji powinien mieć ofertę pozwalającą skomponować atrakcyjną kartę win. Jednocześnie nie należy szukać dostawcy oferującego setki gatunków. W myśl zasady, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Dobry dostawca to bezpośredni importer wina, który może zaproponować nie więcej niż kilkadziesiąt gatunków i należy traktować to jako jego zaletę, a nie wadę.
Prowadząc rozmowy na temat dostaw win do restauracji nie można zapomnieć o gwarancji ciągłości dostaw. W branży HoReCa to bardzo istotne, gdyż braki wybranych do karty win produktów nie są dobrze postrzegane przez klientów restauracji.
Jak sprzedawać wina w restauracji?
Ostatnią kwestią, o której nie można zapomnieć wybierając wina do restauracji, jest sposób ich sprzedaży. Jeśli prowadzisz winiarnię i masz liczne grono klientów, to możesz sprzedawać wino na kieliszki. W każdej innej restauracji powinieneś mieć 1-2 gatunki wina białego i czerwonego. Które można kupić na kieliszki, ale zdecydowaną większość win dostępnych w karcie win powinieneś sprzedawać na butelki. Standardowa butelka wina ma 0,75l i jest to ilość, która idealnie pasuje do kolacji dla dwóch osób.
Sprzedaż wina na butelki wynika z faktu, że wino najlepiej smakuje zaraz po otwarciu butelki. Najpóźniej trzeba je spożyć w ciągu kilku, a maksymalnie kilkunastu godzin od otwarcia. Po tym czasie jego smak się zmienia, co wpływa na doznania smakowe podczas picia. W dobrej restauracji wino musi być świeże, dlatego sprzedaż na butelki jest rozwiązaniem standardowym i stosowanym na całym świecie.
Wróć do listy wpisów